Hjem Sådan søger du uopfordret

Sådan søger du uopfordret

Hvis ikke du har haft særlig meget held med den traditionelle jobsøgning, kan den uopfordrede vej måskeblive din indgang til arbejdsmarkedet.

Hvorfor søge uopfordret?

Fordelen ved at søge uopfordret er, at du ikke kommer i direkte konkurrence med et hav af andre ansøgere inden for samme tidsramme. Derved forøger du dine chancer for at få foden indenfor hos virksomheden. Det kan også godt være, at virksomheden ikke går og mangler en ny medarbejder lige nu, men så kan de eventuelt gemme din ansøgning til et senere tidspunkt, skulle der blive brug for et ekstra sæt hænder.

En anden fordel er også, at du får muligheden for at udvælge de virksomheder som du personligt synes kunne være spændende at blive en del af. På den måde har du også lettere ved at skrive en mere reel motiveret ansøgning, der virkeligviser hvorfor du ønsker at blive en del af netop den virksomhed.

Du kan også se det som en tjeneste over for virksomheden, at du uopfordret tilbyder dem en ny kollega i teamet, da du sparer dem for de mange kroner som en jobannonce koster. Her kommer du dem i forkøbet, og de undgården formelle økonomiske ansøgningsrunde. Udfordringen ligger selvfølgelig i at ramme plet i forhold til virksomhedens nuværende behov, men man kan sagtens være heldig.

Det kan bedst betale sig at søge uopfordret hos privatvirksomhederne, da jobbene hos det offentlige skal slås op som et krav.

Sådan kommer du i gang

Når du søger uopfordret skal du gå til opgaven med en lidt anderledes indgangsvinkel end ved den klassiske ansøgning. Her er det dig, der skal opfinde en stilling som du tænker kunne være en mangelvare hos virksomheden.

En god måde hvorpå du kan påbegynde støbningen af din selvopfundne stilling, er ved at finde nogle tidligere stillingsopslag fra virksomheden, inden for den profession du ønsker at søge. Her kan du bedre danne dig et overblik over hvilke typiske kriterier der går igen, og som du kan viderebringe i din ansøgning. Skriv nøgleordene ned der omhandler krav til personlige- og faglige kompetencer,så du kan få skabt det gode match med den rette ordlyd.

Nu hvor du sender en ansøgning afsted uden en indbydende invitation fra virksomheden, skal du være ekstra konkret i din præsentation af dig selv som potentiel medarbejder. Virksomheden skal få et klart billede af hvad du kan bidrage med af erfaringer og resultater. Hvad får de ud af at ansætte dig?

Uanset om du søger uopfordret eller ej, er det også en god investering at bruge tid på at gå på opdagelse og få et indblik i virksomhedens grobund. På deres hjemmeside kan du finde brugbare informationer omkring ting som virksomhedens historie og vision som du kan inkorporere i din ansøgning. På den måde formår du også at vise, at du har brugt tid på at sætte dig ind i virksomhedens værdisæt, strategier, mission, udfordringer osv.

Et andet godt sted at opsnuse disse informationer ville være på LinkedIn og Facebook. Særligt LinkedIn bruges ofte som virksomhedens virtuelle ansigt udadtil i forhold til de elementer de gerne vil associere sig med, såsom f.eks. grøn omstilling, medarbejdertilfredshed, støtteorganisationerosv. Her kan du få et mere konkret billede af, hvad det er virksomheden sætter vægt på, og dermed fornemme hvordan du i ansøgningen kan skabe et match ud fra en fælles værdi eller tone.

Du skal endvidere sørge for at besvare de rette spørgsmål i ansøgningen:

Hvorfor har du valgt lige netop denne virksomhed?

Hvad er dine spidskompetencer?

Hvordan kan du skabe resultater i virksomheden?

Sørg for at sende CV og ansøgning direkte til den person, der er hovedansvarlig for afdelingen du søger i. Du kan prøve at finde oplysningerne på kontaktpersonen i det tidligere stillingsopslag du har modeleret din ansøgning ud fra. Prøv at se om du kan finde vedkommende på LinkedIn for at sikre dig for, at personen stadig er ansat i den stilling.Kan du ikke finde en kontaktperson overhovedet, er der ikke andet for end at sende til HR-afdelingen.

Din ansøgning skal indeholde følgende:

Overskrift

Motivation

Arbejdsopgaver du kan løse (hvordan kan du skabe værdi for virksomheden?)

Personlig beskrivelse og afrunding

For at gøre ansøgningen endnu mere målrettet, er det altid godt at få skrevet navn og adresse på virksomheden øverst i venstre side af dokumentet. Oplys også gerne dags dato øverst i højre side.

Hav bolden på din banehalvdel

I disse særlige omstændigheder hvor man ikke får besked om, at ansøgningen er modtaget, er det dit ansvar selv at følge op på processen. Her skal du nemlig tage kontakt til virksomheden igen, hvis ikke du har hørt tilbage fra dem inden for noget tid.Hvis du vil være så effektiv som muligt, er det bedst at ringe virksomheden op som en opfølgning på ansøgningen. Her giver du også arbejdsgiveren mulighed for at høre din stemme, og få et bedre indtryk af dig igennem en denne dialog. Du kan også vælge at sende en opfølgende mail i stedet for at ringe, men den kan dog også ende med ikke at blive besvaret. Hvis virksomheden har for travlt, er det derfor bedst bare at gribe bolden over telefonen.

Hjælp
Jobeffekt ChatBot dansk logo engelsk logo close
Jobson
Hej, jeg hedder Jobson.
Jeg er Jobeffekt’s ChatBot. Jeg kan hjælpe dig med at navigere på vores hjemmeside. Du kan finde hjælp til at skrive en ansøgning, udarbejde dit CV – og generelt få information om vores site. Klik på nedestående links og hvis du er i tvivl om noget, så skriv ”hjælp”.